
DOLNÍ POBEROUNÍ – Už dlouho se volá po tom, aby obrovské množství znalostí, které později nikdo nevyužije, nahradilo přemýšlení v souvislostech a získávání dovedností pro běžný život. Některé školy při stanovení harmonogramu „takto přemýšlejí“, jiné čekají velké změny.
Ministr školství Mikuláš Bek totiž v lednu představil modernizovaný Rámcový vzdělávací program pro základní školy, o kterém mluví jako o největším zásahu za posledních dvacet let. Zhruba stovka škol se jím bude řídit od letošního září. Všechny by ho měly vzít za svůj v roce 2031. Co bude jinak a co je rozhodující pro vás?
Anglicky, jako když bičem mrská
Jednou ze základních změn je povinná angličtina už od první třídy, ne od třetí jako dosud. Dítě nejen že bude vstřebávat tento světový jazyk od prvních školních dnů, ale bude muset také mít v deváté třídě znalosti dnešních maturantů, tedy dosáhnout úroveň B1. K angličtině se mu přidá v sedmé třídě němčina, španělština nebo francouzština. Proč ne třeba i ruština, kterou některé školy dnes nabízí? Protože se děti dle konečného rozhodnutí ministerstva mají učit jazyky, které nejčastěji používáme v rámci Evropské unie.
Těžší bude i matematika, jejíž součástí se stane například statistika nebo kombinatorika, která se hodí k pochopení dnešního světa. Ale stále se objevují pochybnosti o zařazení kvadratických funkcí, které studují dnešní středoškoláci.
Bádat, pochopit, odvozovat
Historická fakta by děti měly vnímat v souvislostech. Některé školy již nyní vymýšlí různé projekty, díky kterým se chlapci a děvčata přirozeně ocitnou v dané době a lépe chápou, co se zrovna děje, jaký důsledek na ni měly minulé události a jak se to všechno může promítnout do budoucna. Příčiny i následky více protkají také geografii, ve které by děti měly získat představu o důsledcích globalizace a dokázat z toho, co se ve světě právě děje, odvozovat další události. Vstříc současnému světu jde také chemie, která bude jednodušší a hlavně – nemá být biflováním zkratek a názvů, které nám nic neříkají, ale naopak má ukázat vliv chemie na život kolem nás, hlavně na naše zdraví. Žáci mohou například posuzovat kvalitu toho, co jedí. A aby měli i za co, naučí se s penězi hospodařit v rámci finanční gramotnosti.
Diskutovaná bude nejspíš otázka genderu, která se prolíná ve výchově k občanství i dějepisem. A na některých místech i kriteriální hodnocení, díky kterému se slovně dozvíte, co vašemu dítěti jde, v čem udělalo největší pokrok a na čem by mělo ještě zapracovat.
U Berounky je z čeho vybírat
Mohli bychom pokračovat dál a dál… Změny jsou vítány jako důležité, teď už jen aby se projevily na školách a my jsme měli lepší výběr. A jak to máte vy? Kam se chystáte na blížící se zápis nebo o jaké škole přemýšlíte do budoucna?
Mrkněte se do naší přílohy a třeba v ní najdete svého favorita. A protože dítě hodně ovlivní už pobyt v mateřinkách, jsou tam také. Základ pro posuzování je stále stejný: vy sami znáte svoji ratolest nejlépe, a dokážete odhadnout, kde může rozvíjet své jedinečné schopnosti, jaký přístup potřebuje a kde by mohla najít kamarády třeba i na celý život.
Co vám nabízejí zdejší školy a školská zařízení? Přečtěte si, co vás zajímá!
ČESKO – ANGLICKÁ MATEŘSKÁ ŠKOLA BAMBINÁRIUM