LETY – Mezinárodní soutěž Korunka Lety v Letech se bude konat od 6. do 9. září v Letech. Akce má za cíl propagovat novou leteckou kategorii ultralehkých balonů. Letů se zúčastní piloti z Anglie, Německa, Belgie a Polska.
Zdá se, že už bylo všechno objeveno. Přesto se obor letectví překonal a vytvořil další přihrádku, kam lze nějaké letadlo zařadit, a to ultralehké balony. Před šesti lety tak vznikla oficiálně nová kategorie letadel lehčích než vzduch. Ke klasickým balonů a vzducholodím se připojily ultralehké balony – horkovzdušné balony s maximálním objemem do 1200 m3, určené pro jednoho až dva letce.
Na první pohled se to zní jako nesmysl, ale je to tak. Je balon letadlo? Ano, je. Za letadlo se považuje každý stroj, který je schopen samostatného vzletu a přistání. To balony dokážou. Letadla se dělí na lehčí a těžší než vzduch. Balony a vzducholodě jsou letadla lehčí než vzduch. Zde vzniká trochu paradoxní situace, že existuje letadlo lehčí než vzduch, a k tomu je ještě ultra lehké.
Co stojí za vznikem ultralehkých balonů
Kategorie ultralehkých letadel vznikla z potřeby amatérských staveb. Rozvoj této kategorie je tak velký, že i tady vzniklo mnoho firem, které nabízejí průmyslově vyráběná ultralehká letadla. Přesto stále vzniká celá plejáda „domácích staveb“. Tato možnost vlastní technické tvořivosti je solí rozvoje letectví a nadšeným amatérům dává možnost rozvoje a seberealizace. Právě sem zařadili ty nejmenší balony a označili je za ultralehké.
Piloti, kteří nejsou technicky zdatní, se soustředí na rekreační nebo sportovní létání. A tady jsou ultralehké balony ideální. Jsou provozně ultralevné, dají se lehce skladovat, například v garáži, a jednoduše přepravovat, například v SUV nebo voze typu kombi. Naučit se létat s tímto strojem je jednoduché, netrvá dlouho a pilot si osvojí dovednosti, které piloti větších kubatur získávají desítky letových hodin.
Krátká historie
Ultralehké balony byly zatím posledními, kterým byla vytvořena přihrádka mezi ultralehkými letadly. Stalo se tak před šesti lety. Během roku 2018 je implementovala i Česká republika do svého právního řádu a Letecká amatérská asociace je vzala pod svá křídla, čímž umožnila jejich rozvoj i u nás. U zrodu této kategorie stál Jan Smrčka, dlouholetý pilot různých letadel a nadšený propagátor těch ultralehkých, společně s Petrem Kubíčkem, majitelem firmy Kubíček Balony s. r. o., a společně vytvořili předpisy pro stavbu balonů, jejich provoz a výcvik. Předpisy byly oponovány a schváleny Ministerstvem dopravy. Velký podíl na tom má i spolupráce a pomoc již zmíněné Letecké amatérské asociaci České republiky. Dodnes bylo vycvičeno 10 pilotů, další jsou ve výcviku, aktuálně u nás létá celkem pět balonů.
Co tedy jsou Ultralehké balony?
Jde o horkovzdušné balony, které mají maximální objem 1 200 m3 a jejich konstrukce nebyla odsouhlasena Evropskou agenturou pro bezpečnost v letectví (EASA). Jsou to balony pro jednoho až dva letce.
Balon si může letec postavit sám, nebo využít pomocnou ruku firmy Kubíček Balony a pořídit si profesionální výrobek firmy s největší tradicí výroby balonů. Vizionář Aleš Kubíček postavil takový balon již v roce 1986. Létal s ním první pilot novodobé historie Ballooningu pan Vratislav Hlavatý. Balon dnes patří do letového parku Jana Smrčky, jeho konstrukce prošla úpravami a létá dodnes.
Informace o soutěži jsou na webu letyvletech.cz.
Zdroj: Jan Smrčka