DOLNÍ POBEROUNÍ – Cestování po “naší” trati Beroun – Praha není vždy jednoduché. Ale než bezmocně sedět ve vlaku někde v poli a netušit, co se kde stalo, rozhodl se programátor Lukáš Váňa pátrat po tom, kde by se dozvěděl příčiny výluk a mimořádných opatření na trati. Už několik let spravuje facebookovou stránku Trať 171 a sdílí problémy na dráze i s námi ostatními.
Jak získáváte informace o dění na trati?
Už někdy před 10 lety, kdy jsem denně dojížděl za zaměstnáním do Prahy, jsem začal sledovat účet Českých drah na Twitteru, kde informovaly o mimořádnostech na tratích. Dokonce existuje účet určený pro náš Středočeský kraj. Bylo to v té době docela šikovné, protože ještě neexistovala aplikace Můj vlak, kde už jsou dnes výluky a zpoždění docela pěkně vidět – ta přišla až v roce 2014.
Chodí vám notifikace z těch účtů?
Ano, jenže jsem záhy zjistil, že mi často pípají informaceo mimořádnostech na tratích, kterými vůbec nejezdím. Zajímala mě jen naše trať 171. A protože jsem programátor, udělal jsem si jednoduchého robota, který z těchto tweetů bere jen ty o naší trati a retweetuje je na můj vlastní účet @trat171, který jsem kvůli tomu založil. Plus ještě sleduje hashtag #trat171, pokud někdo tweetne s ním, tak také udělá retweet. Tak se mohou uživatelé této tratě informovat o problémech navzájem.
Daleko víc vaše sdílené informace z trati sledují lidí na facebookové stránce Trať 171, která má více než 4 tisíce sledujících.
Tahle stránka vznikla v roce 2013, ale založili ji, myslím, dva studenti dopravní školy. Občas tam dali nějaké informace o dění na trati, ale jinak se tam nic moc nedělo. Proto když jsem na ni na Facebooku narazil, napsal jsem jim o svém Twitter robotovi. Líbilo se jim to a stránku mi přenechali, abych ji rozvíjel. Dnes má tato stránka 4,2 tisíce sledujících a dávám na ni největší problémy naší tratě, ale občas i nějaké zajímavosti, které se jí týkají.
Když jedete dnes z Černošich, kde žijete, do Prahy, máte už předem o trati přehled?
Už pět let pracuji z domova a vlakem jezdím jen na výlet, případně občas do Prahy na schůzku. Ale Twitter robot ale běží dál a pořád mám mi do telefonu chodí upozornění na jeho účet, takže když mi notofikace pípne podívám se, jak je to závažné. Pokud jde například „jen“ o poruchu jednoho vlaku, tak tomu nepřikládám velkou pozornost – pokud zrovna neuvázne v úseku, kde nejsou výhybky a neovlivní to tak případně provoz na celé odpoledne. Když jde o něco většího – stržená trolej, lom kolejnice, sesuv půdy, trampolína v trolejích apod., tak sepíši příspěvek na Facebook, který se většinou docela rozšíří třeba i do místních sousedských skupin. “Zasažení” cestující tam pak často pro ostatní přidávají informace jak to vypadá, což mi přijde užitečné.
Vlaky jsou váš koníček?
Staly se na čas mým koníčkem v období, kdy je obdivoval můj syn. To jsme navštěvovali různá muzea, hledali časy průjezdů parních lokomotiv a jezdili různými historickými vlaky. Říkáme tomu naše šotoušské období, ale to už přece jen trochu pominulo.
Jaká je aktuální situace na “naší” trati?
Musím zaťukat na dřevo, listopad je zatím docela klidný a daří se jezdit jen s menšími problémy. Byly ale i měsíce, kdy byl každý týden nějaký velký problém. V nedávné době například sesuv půdy mezi Karlštejnem a Srbskem. Minulý rok byl také vleklý problém kvůli vyhořelé trafostanici v Chuchli.
Nejsmutnější jsou vždycky smrtelné případy…
Když vlak srazí člověka, ať už jde o sebevraha nebo nešťastnou událost, je to vždycky smutné. Rád bych poprosil všechny, aby radši udělali pár kroků navíc podchodem, nebo chvíli počkali za závorama, abychom o nich nemuseli psát příspěvek… Rychlík na druhé koleji může přijet nečekaně rychle.
Stávají se i kuriózní případy. Pamatujete nějaký?
Například zmíněná trampolína, která v Chuchli někomu při větru uletěla a zapletla se do trolejí, kde ji vyprošťovali hasiči. Na trať padají i další věci – kromě stromů například beran ze skály, nebo se na ni skutálel i balík slámy.
Další kapitolou o naší trati je probíhající rekonstrukce.
Příprava byla zdlouhavá, protože se vyjadřovala města a obce podél trati. Tím, že trať nevede jen někde v polích, ale protíná většinu měst, tak nikdo nechtěl stavět mezi tratí a zástavbou dvoumetrové betonové zábrany. Řešilo se také zachování historických zastávek ve Všenorech, Srbsku a Černošicích, které měly být zbourány kvůli narovnání oblouků tratě a zvýšení možné rychlost v úsecích. K bourání by nakonec dojít nemělo
V jaké fázi je rekonstrukce teď?
První úsek kolem Radotína je před dokončením.Způsobil hodně nepříjemností v provozu, ale bude snad znamenat i vylepšení. Nyní by se mělo začít pracovat na úseku mezi Berounem a Karlštejnem. Střední část úseku přijde na řadu jako poslední a ještě si pár let počkáme.
Dlouho se mluví o tom, že by trať 171 měla být jen regionální. Je to reálné očekávání?
Nyní je stále součástí třetího železničního koridoru a je jasné, že cestující do Plzně, Chebu nebo dál do Německa asi moc netěší, když jejich Inter city stojí u Berounky. Vyřešit by se to mohlo tunelem z Prahy do Berouna, který by složitý terén kolem Berounky obcházel pro dálkovou a nákladní dopravu. Tunel je však trochu ve hvězdách. Už by měla být odsouhlasena jeho 25 kilometrová varianta a bylo dokončeno posouzení jeho vlivu na životní prostředí (EIA). Stavět by se podle ministerstva dopravy mohlo začít v roce 2028 s termínem dokončení v roce 2035, ale víme jak to u nás s podobně velkými stavbami chodí..
Do té doby můžeme dál spoléhat na vaši FB stránku a váš Twitter?
Obě stránky snad ještě do té doby budou cestujícím s informacemi o mimořádnostech pomáhat. Také bych doporučil do telefonu aplikaci Můj vlak, kde jsou vidět výluky a zpoždění, podobně i aplikaci PID Lítačka.