Starostové si stěžují ministrovi na nákladní vlaky

Foto: archiv
Foto: archiv

Spát v létě při otevřeném okně je pro Radima Blažka z Černošic nemožné. Bydlí totiž u železniční trati. Každý průjezd nákladního vlaku ho vzbudí. Trpělivost došla i starostům z regionu Dolní Berounka.

Sepsali dopis, ve kterém vyzývají ministra dopravy k přijetí opatření ke snížení hluku z nákladní železniční dopravy.

„Díky dlouhodobému sledování a měření víme, že zcela zásadní podíl na hlukovém zatížení představuje nákladní doprava,“ píší starostové ministrovi. Situace je podle nich o to horší, že nákladní soupravy jezdí hlavně v noci. Překročení hygienických norem hluku je tak ještě výraznější.

Podle Blažka je situace neúnosná. „Když jede vlak, není slyšet rádio ani vlastního slova. A to tu má vlaků ještě přibýt,“ stěžuje si Blažek. Stejnou negativní zkušenost má i Radek Havel z Řevnic.

Nejpalčivější je situace v Černošicích, kde trať prochází městem v délce dvou kilometrů. Zdejší starosta Filip Kořínek sepsání výzvy inicioval. „Eviduji konkrétní stížnosti občanů. Velmi výrazný hluk pociťují třeba kolem třetí hodiny ráno. To se tudy vracejí prázdné vozy z Německa, které jsou ve velmi špatném stavu,“ potvrdil Kořínek s tím, že hluk způsobuje zastaralá technologie brzd litinovými špalíky. Starostové navrhují hned několik řešení: Víc dotací na výměny brzdných technologií. Motivovat nákladní dopravce k výměně brzd vhodným nastavením poplatků za užití železnice. Zvýšit dopravní poplatky za průjezd silně obydlenými oblastmi s vysokým hlukovým zatížením. V neposlední řadě prosadit v Česku celkový zákaz zastaralé technologie brzd. Celkovému snížení hlučnosti by nejvíc napomohla celková rekonstrukce trati. „Protože se neustále odkládá, hledáme jiná řešení, která lze uskutečnit do jednoho až dvou let. Toto může být jedním z nich,“ doplnil starosta Řevnic Tomáš Smrčka.

(pan)