PRAHA – Na pražském Smíchovském nádraží pokračuje rozsáhlá modernizace nazvaná Terminál Smíchov. V současné době je uzavřený podchod mezi 2. a 3. nástupištěm, takže přístup na nástupiště 3 a 3A je možný pouze podchodem od autobusového nádraží.
Modernizace za 7,5 miliardy Kč začala v únoru 2024 a její dokončení je naplánováno na rok 2026. Stavba zahrnuje opravu kolejí a nástupišť, přestavbu obou podchodů a jejich prodloužení či vybudování výtahů. Projekt realizuje ateliér A69 architekti. Práce se konají za plného provozu, takže cestující čekají během následujících let mnohá omezení.
Terminál Smíchov bude po rekonstrukci fungovat jako nejdůležitější moderní dopravní uzel v Praze, který propojí různé druhy dopravy včetně městské hromadné dopravy s cyklisty i chodci. Navíc přinese revitalizaci a úpravu celého okolí Smíchovského nádraží, kde bude vysazena zeleň a vybudovány relaxační zóny.
Klíčovou součástí projektu je výstavba nového autobusového nádraží, které bude přímo napojeno na stávající železniční stanici a metro. Díky tomu budou mít cestující mnohem snazší přestupy mezi autobusy, vlaky a metrem. Plánovaná je také nová tramvajová trať, nové pěší zóny i cyklostezky s parkovišti pro kola. Cestující budou mít k dispozici obchody, restaurace a další služby.
Co znamená rekonstrukce Terminál Smíchov?
- Proměna smíchovského nádraží v moderní dopravní terminál
- Výstavba nového terminálu dálkové a příměstské autobusové dopravy nad železniční stanicí
- Výstavba parkoviště P+R s napojením na ulici Dobříšskou až pro tisíc stání
- Výstavba B+R v několika místech s celkovou kapacitou až tisíc kol
- Revitalizace přednádražního prostoru a změna uspořádání dopravy
- Rychlejší a snadnější přestup mezi různými druhy dopravy – vlak, autobus, MHD, metro, parkoviště P+R
- Elektrizace autobusové dopravy na terminálu
- Doplnění historické haly z 50. let novou částí s obchody a zázemím pro cestující
- Vznik administrativní budovy Správy železnic
- Pěší lávka propojující přednádražní prostor a novou zástavbu severozápadně od železniční stanice jako součást nové platformy nad stanicí
Znáte fakta o Smíchovském nádraží?
- Zahájilo provoz v roce 1862 coby konečná stanice České západní dráhy vedoucí z Bavorska přes Plzeň na předměstí Prahy. Smíchov byl tehdy samostatnou obcí.
- Nádraží neslo různá pojmenování: od roku1895 se stanice nazývala Smíchov, v letech 1909 – 1920 Smíchov státní nádraží, desítky let také nádraží Západní dráhy nebo Západní nádraží.
- Původní budova nádraží České západní dráhy byla v letech 1953 – 1956 nahrazena funkcionalistickou stavbou od Jana Zázvorky staršího a Jana Žáka. Výrazným prvkem výzdoby interiéru je sgrafito s budovatelskou tematikou od Richarda Wiesnera v odbavovací hale.
- Roku 1985 doznalo nádraží dalších úprav kvůli napojení na pražské metro.
Zdroj: Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) je hlavním koncepčním pracovištěm Prahy v oblasti architektury, urbanismu, rozvoje, tvorby a správy města.