Pojďte se projít částí Fabiánovy stezky

Pišťák Foto: Lucie Hochmalová

ŘEVNICE – Tato zimní procházka nám připomene legendárního ducha a vládce Brd Fabiána. Jeho jméno totiž nese naučná stezka v okolí Řevnic. My si tentokrát projdeme její větší část, během níž uvidíme třeba památný dub nebo vrch Pišťák.

Pěší výlet není nijak náročný. Měří pouze sedm kilometrů a lehce ho zvládneme i s kočárkem nebo na kole. A pokud napadne sníh, je ideální na běžkách. Kromě centra Řevnic půjdeme po lesních a polních cestách bez aut.

Začneme na řevnickém náměstí Krále Jiřího z Poděbrad. Na jeho úpravě se v roce 1914 podílel světoznámý architekt Eduard Sochor, který navrhl i zdejší kašnu. Od ní se vydáme nahoru okolo prodejny po Mníšecké ulici a Tyršovým stromořadím směrem k Lesnímu divadlu. Asi po osmi stech metrech nás čeká křižovatka Řevnický les (rozcestí), kde začíná žlutá turistická trasa. Právě ta nás provede brdskými lesy.

Lesňák a Pišťák

Když vystoupáme do kopce, po levé straně mineme Lesní divadlo. Amfiteátr tu v roce 1916 nechal postavit továrník Václav Čekan nedlouho poté, co v části zvané Na Moklinách jeho děti sehrály představení Rusalka. Areál divadla od té doby prošel několika rekonstrukcemi a každé léto se v něm koná mnoho kulturních akcí.

Od kulturního stánku se dostaneme k hájovně, u níž přejdeme silnici a po lesní cestě pokračujeme stále mírně do kopce až na Pišťák neboli Malou Babku s výškou 450 metrů. Je to zajímavé místo: dříve tu býval lom, v němž se těžil řevnický křemenec, který tvoří také okolní vrcholky Hřebenů. Z tohoto kamene prý vznikla dlažba (tzv. kočičí hlavy) pro Prahu. Teď tu najdeme lesní jezírko s odpočívadlem a zastavením číslo 10 Fabiánovy naučné stezky. Voda ovšem bývá v jezírku málokdy.

Z Pišťáku je možné vydat se dvěma směry. Pokud bychom pokračovali doleva po žluté a pak se napojili na modrou trasu, dorazíme až na Babku. My ale odbočíme doprava na pokračování Fabiánovy stezky.

Dub a hřbitov

Asi dvě stě metrů od Pišťáku stojí po levé straně v údolí Moklického potoka chráněný dub. Oficiálně je veden jako dub na Závěrce a památným stromem byl vyhlášen v roce 1985. Měří 26 metrů a obvod jeho kmene má 385 centimetrů.

Od dubu vede cesta chvíli lesem, poté mezi poli. Po několika stech metrech se přiblížíme k bývalé skládce k dalšímu zastavení naučné stezky. Cestou směrem dolů dojdeme po dvou kilometrech k řevnickému hřbitovu. I tady se na chvíli zastavíme: za zmínku stojí hrobka architekta Eduarda Sochora na levé straně hned při vstupu na hřbitov nebo hrobka někdejšího obyvatele a spisovatele Ignáta Herrmanna v pravé zadní části u zdi. Před několika lety byla také zrekonstruována zdejší obřadní síň.

A teď už nás čeká jen malý zbytek cesty. Od hřbitova můžeme sejít cestičkou vpravo kolem hřbitovní zdi do ulice Čs. armády, poté ulicí Komenského a rovnou na náměstí.

Okruh měří sedm kilometrů. Výhodou je, že se na procházku dá jít v kteroukoliv dobu, a když je sníh, velká část trasy je sjízdná i na běžkách. Věříme, že si sněhovou nadílku užijeme i v letošním roce.

——————————————————-

Trasa:

• Řevnice, náměstí Krále Jiřího z Poděbrad (zelená) – Řevnický les, rozcestí (žlutá) – Lesní divadlo – Pišťák (Fabiánova naučná stezka) – Řevnice, hřbitov – Řevnice, náměstí Krále Jiřího z Poděbrad
  • délka 7,1 kilometru
  • nenáročná trasa s malým převýšením, vhodná i pro kočárky a malé děti
  • Fabiánova stezka je označena zeleno-bílou značkou pro naučné stezky

Co je Fabiánova naučná stezka?

• Fabiánova naučná stezka seznamuje zájemce s historií, přírodou a se zajímavostmi v okolí Řevnic. Vznikla v roce 2017, má 13 zastavení a celkem 11 kilometrů.