S každým počátkem nového roku je po několik posledních let spojena „tradiční“ nabídka výrazných slev. To, co se obchodníkům, a zejména řetězcům nepovedlo prodat v předvánočním čase, poskytují nyní výhodněji. Tím do svých provozoven lákají zákazníky, kteří většinou nakoupí i mnoho dalších věcí, jež vůbec nepotřebují.
Je to již takový český folklor, kdy spousta koupěchtivých lidí čeká na velké lednové snížení cen a vyráží do ulic a obchodních center využít novoroční výprodeje. Vzhledem k obrovské konkurenci mezi prodejci a převisu nabídky nad poptávkou začali někteří obchodníci s výprodeji těsně před Vánoci nebo během vánočních svátků. Snaží se tak předběhnout konkurenci, nalákat a ulovit zákazníka co nejdříve.
Zlevněné zboží obchodníci samozřejmě nabízejí v omezené míře po celý rok. V super- a hypermarketech najdeme koutky typu: zboží se slevou, výhodná nabídka, snížené nebo škrtnuté ceny, výprodeje apod. Kouzelné slovíčko „Akce“ nás neustále atakuje, takže nekoupit vlastně znamená „zmeškat“ jedinečnou šanci mít zboží za výhodnou cenu, a tím ušetřit.
Mnoho zákazníků pak s myšlenkou „nekup to, když je to tak levné“, plní nákupní košíky věcmi, jež by jednoduše mohli postrádat nebo minimálně nahradit jinou, mnohdy lepší variantou. Na našem trhu však najdeme i obchody, které mají pouze produkty ve slevě, tzv. outlety. V nich se prodává převážně značkové zboží z minulých sezon nebo věci, které již v běžných obchodních sítích nenajdeme nebo jsou z jiných důvodů významně zlevněné.
(mn)