Začínat měla nedaleko letiště a obcházet Kralupy nad Vltavou, Neratovice, Kostelec nad Labem, Brandýs nad Labem, Jirny, Úvaly a Říčany. Skončit měla napojením na dálnici D1.
Nyní ale vedení kraje přišlo s s variantou udělat z ní čtyřproudovou komunikaci s oddělenými pásy a přeřadit ji mezi silnice 1. třídy. Získal by tím podstatnou výhodu – silnice 1. třídy se platí se státního rozpočtu. Na vybudování spojnice by tak kraj nemusel vydat ani korunu.
Záměru se postavila opozice, starostové dotčených obcí i dopravní experti. Podle nich není možné od stolu překreslit běžnou silnici na dálnici. Vedení kraje ale oponuje tím, že jde jen o administrativní opatření, které je nutné schválit do konce roku, kdy končí platnost dosavadních územních plánů velkých celků.
Chybějící územní plán by mohl podstatně zkomplikovat budoucí rozvoj regionu a ohrozit budoucnost i mezinárodně významných staveb. Pokud by velký územní plán neplatil, mohly by úřady vydávat územní rozhodnutí například v rozporu s blokací území pro vysokorychlostní železniční tratě.
Stavba „Rathovy dálnice“ je ale pouze ve stadiu úvah. Stát s ní nepočítá a i na „malou variantu“ by kraj musel šetřit následujících dvacet let.
(jm)