Všichni, kdo žijí v dolním Poberouní nebo náš kraj navštěvují, obdivují zdejší krásu a přírodu.
Máme tady řeku Berounku, plno zeleně a hned za rohem také Brdy. A stejně tak sem patří železniční trať.
Když chcete vyrazit z Prahy směrem na Berounsko, nebo naopak jezdíte od nás každý den do Prahy za prací nebo do školy, vlak je ideální řešení. Jezdí docela často, hodně spojů staví v každé stanici na trase, a navíc je to docela pohodlné cestování moderními soupravami CityElefant, kde si můžete číst nebo pracovat.
Velkou nevýhodou jízdy po železnici je ale samotná trať č. 171 Praha – Beroun. Je hodně stará (vznikla v roce 1862) a měří celkem 43 kilometrů. V podstatě kopíruje řeku Berounku z Prahy-Smíchova až do Berouna, ze Smíchova do Mokropes její levý břeh, dále pak pravý, neboť mezi Mokropsy a Všenory je železniční most.
Trať už delší dobu není v dobrém technickém stavu. Zvláště v zimním období se na ní objevují poruchy a výluky, jejich příčinou je většinou právě špatný technický stav. K tomu připočtěme její obrovskou zatíženost (je to druhá nejzatíženější trať v okolí Prahy a nejspíš i v celé republice) a vyjde nám jediné řešení – železnice potřebuje rekonstrukci a modernizaci, o níž se mluví už mnoho let.
Zatím se však nic zásadního neděje, obnova je stále odkládána. Podle nejnovějších informací se úsek Praha-Smíchov – Černošice začne opravovat nejdříve na konci roku 2015, úsek z Černošic do Berouna až od července 2017. Doprava dále povede na stávající trati, i když se jeden čas mluvilo o tunelu pro dálkovou dopravu mimo tuto trať. Taková varianta ale padla hlavně kvůli obrovským finančním nákladům.
Kromě vlaků jezdí v našem regionu také autobusy a mnoho lidí využívá vlastní dopravu autem. V sezoně pak lemují silnice a cyklostezky cyklisté.
Lucie Paličková