Jak fungují slevové portály

Jak fungují slevové portályDůležitým prodejním místem, kde můžeme v současné době nakoupit většinou také cenově výhodněji, jsou zajisté i internetové portály.

Nákupy přes internet se za poslední dobu velmi rozšířily a nedůvěra k tomuto způsobu nakupování pomalu, ale jistě ustupuje. Tím se zvyšuje počet lidí, kteří tento způsob pořizování zboží volí, a objemy nákupů přes internet dramaticky rostou.

Nákupy přes internet mají nesporně mnoho výhod, zejména tu, že si z pohodlí domova můžete najít o zboží či službě mnoho informací, a to nepřetržitě, bez závislosti na otevíracích dobách prodejen. Nemusíte nikam chodit, a tak ani neriskujete, že zbytečně koupíte něco navíc.

Běžnou praxí se také stalo, že si zboží nejdříve prohlédnete v kamenném obchodě, včetně podrobného výkladu prodavače, a pak večer totéž zboží koupíte levněji z domovapřes internet.

Tomu, kdo preferuje nižší cenu a pohodlnost, internetové nákupy tyto potřeby většinou splní. Na druhou stranu je třeba podotknout, že tento způsob přináší i určité nepříjemnosti a drobná rizika. Platba se většinou musí uskutečnit předem, před dodávkou, a to převodem z účtu, platbou kartou nebo přes jiný platební prostředek typu PaySec, PayPal apod. Případně dobírkou, jež cenu zboží zvýší o poštovné.

Pokud si nechcete vyzvedávat koupené zboží sami na určeném místě, nutně musíte počítat ještě s platbou za dopravu nebo s určitým zpožděním či časovým omezením dodávky. Obchodník čeká, až bude mít více objednávek najednou na jedno místo, nebo dodávky rozváží jen ve vybrané dny a hodiny.

V současné době nicméně na českém internetu existuje velké množství „elektronických“ prodejen, tzv. e-shopů. Některé e-shopy působí samostatně, jiní obchodníci mají tento způsob jako další službu k svým „kamenným“ prodejnám. Nabídek a možností nakupování na internetu je v současné době opravdu hodně, mnohdy včetně spojení se sociálními sítěmi (např. Facebook, Twitter apod.).

Slevy na hromadné nákupy

Velkou novinkou na internetovém trhu je tzv. hromadné nakupování na internetu neboli skupinové slevy. Jedná se vlastně o kombinaci již zmíněných lákavých a výrazných slev zboží a služeb v obchodech, ale realizovaných právě na internetu, pomocí primitivních e-shopů.

Tento způsob prodeje je svým způsobem geniální, jednoduchý, poslední dobou velice úspěšný a z pohledu zákazníka velmi výhodný. Lze se setkat i s pojmem kolektivní nakupování, které prakticky takto vzniklo a svůj největší rozmach zažilo v roce 2005 v USA. Označuje se někdy také slovem „Tuangou“ (čteno: „twango“), jež ale pochází z Číny a reprezentuje celou nákupní strategii založenou na skupinové slevě. O něco později se tento způsob rozšířil i do Evropy a na jaře v roce 2010 se objevilo skupinové nakupování také u nás, na českých internetových portálech.

Princip hromadného nakupování je takový, že vlastník webového serveru dohodne s obchodníkem velmi výraznou slevu na jeho produkt, převážně na jedno vybrané zboží, službu nebo specifický balíček. Sleva se pohybuje minimálně na hranici 40 %, zpravidla se ale jedná o 50 až 90 % z původní ceny obchodníka.

Provozovatel e-shopu pro kolektivní nakupování vystaví tuto zlevněnou nabídku na svých webových stránkách a zajistí jejich návštěvnost vhodnou propagací a marketingovými kampaněmi. Většinou je nabídka platná jeden den, případně více dnů, ale vždy je časově omezena, často bývá určen minimální a maximální počet prodaných produktů ve „slevě“.

Pokud se najde dostatečných počet kupujících (je dosažena minimální hranice, pokud je určena), nabídka se stává aktivní až do dočerpání maximálního počtu, opět pokud je tato hranice stanovena. Nakupující pak přes webovou stránku s nabídkou vytvoří jednoduchou objednávku a dostane výzvu k platbě formou e-mailové zprávy. Po zaplacení inzerované ceny, zpravidla elektronickým způsobem (platebním příkazem, kartou nebo jiným on-linovým platebním prostředkem…), a připsání platby na účet vlastníka webového serveru pošle provozovatel e-mailem slevový voucher s časovou platností a unikátním kódem na e-mailovou adresu kupujícího.

Tento kupon si pak zákazník ze svého e-mailu vytiskne a uplatní jej u obchodníka, který mu poskytne službu nebo prodá zboží se smluvenou výraznou slevou nebo s jinou dohodnutou výhodou. Provozovatel slevového webu si pak z platby zákazníka odečte svoji provizi, která se pohybuje mezi 10 až 20 % ze snížené ceny, a zbytek odešle obchodníkovi.

Jedná se tedy vlastně o poskytnutí výrazné množstevní slevy, jaká se poskytuje odběratelům typu velkých obchodních řetězců. Koupí–li například půl vagonu kilových sáčků s cukrem, dostanou od cukrovaru slevu pohybující se kolem 50 %. Tento způsob je nyní aplikován i na služby a komodity, jež odebírá běžný spotřebitel v objemu, který je pro něj přijatelný.

Rozdíl je tedy v tom, že jeden zákazník nekupuje půl vagonu cukru, ale na internetovém slevovém portálu se najde tolik zájemců o propagovanou komoditu, že společně mohou u podnikatele získat velkou slevu. Obchodník tedy také poskytne množstevní slevu, ovšem ne jednomu odběrateli, ale skupině běžných zákazníků.

Tento fenomén současného nakupování na internetu v Čechách využily již desetitisíce zákazníků a v roce 2010 vzniklo v českém internetovém prostředí ke stovce těchto nakupovacích portálů. Začíná se hovořit o tom, že není prostor, aby se všechny weby nabízející v Čechách hromadné nakupování uživily, a že brzy začne jejich tržní samovolná regulace.

Existuje už několik webových serverů, které nabízejí kumulovaný přehled všech nebo vybraných nabídek z ostatních slevových portálů. Na těchto serverech lze najít možnosti vyhledávání a řazení dle oblastí, ceny, stáří nabídky, počtu kupujících a mnoho dalších informací včetně odkazu na konkrétní slevové weby. Zadáním termínu např. „hromadné nakupování“ nebo „skupinové slevy“ apod. do jakéhokoli webového vyhledávače můžete na internetu najít mnoho odkazů na toto „nové“ portálové řešení nákupů.

Z pohledu obchodníka jde tedy o nový propagační nástroj a cestu ke zvýšení pozornosti na jeho podnikatelskou činnost. Vzhledem k předem stanoveným podmínkám lze celkem dobře odhadnout nutné náklady na tuto formu propagace a případnou návratnost. Lze také navíc počítat s tím, že přijde i několik zákazníků bez voucheru nebo že některé zaplacené kupony nebudou svými majiteli využity, což prakticky zvyšuje příjem podnikatele i provozovatele webu.

Pavel Tichna