Ráda bych navázala na tradiční poctivé řemeslo

LITEŇ – Výrobna Anna, zakázkové cukrářství a pekařství je nová služba, kterou můžete najít v Litni ve Společenském domě, hned vedle pošty.

Abychom vám přiblížili její činnost, zeptali jsme se majitelky a provozovatelky Anny Buchalové na pár věcí, které by vás snad také mohly zajímat.

Nade dveřmi vaší nové provozovny visí zajímavý štít. Připomíná tak trochu dávno minulé časy řemesel, která mívala „zlaté dno“. Jaký vztah máte k tradici svého řemesla?

Pro mě řemeslo představuje něco tradičního a poctivého, čemu se lidé věnují, protože opravdu chtějí a mají to rádi. Dříve si lidé předávali řemeslo v rodině a provozovali ho třeba po celé generace, vše se dělalo ručně. Dnes už většinu prací dělají stroje a vzácné znalosti a dovednosti upadají v zapomnění… Já bych se ráda držela tradice cukrářského řemesla ve smyslu ruční výroby v malé produkci, použití kvalitních a poctivých surovin a „domácího“ prostředí.

Můžete to, prosím, více rozvést a uvést na nějakém příkladu, jak se liší výroba třeba vašeho koláče nebo dortu od toho, který si můžeme běžně koupit v supermarketu nebo cukrárně? Co znamená kvalitní, poctivé a domácí?

Snažím se používat suroviny té nejlepší kvality, které, kromě toho, že chutnají lépe, také berou ohledy na naše prostředí a přírodu a samozřejmě i na naše zdraví. Peču výhradně z bio mouky vyrobené z plodin pěstovaných bez chemie, šetrně k přírodě a bez genetické modifikace, jíž prošla většina pšenice… Mléko a tvaroh používám z místní farmy v Bělči, citronovou kůru do koláčů strouhám jen z bio citronů, povidla kupuji z Moravy, jsou vyrobená pouze ze švestek a z cukru. Momentálně upouštím od bílého cukru a plánuji zařadit přírodní nerafinovaný český cukr, který není chemickou cestou zbaven přírodních šťáv obsahujících živiny.

Abych se ještě vrátila k vysvětlení pojmu „domácí“ prostředí. Mám na mysli především ruční výrobu konkrétním člověkem. Na rozdíl od koláče koupeného v supermarketu, který byl vyroben „anonymně“ buď člověkem, nebo strojem, následně zmrazen a v příslušné prodejně rozmrazen a upečen, jsou mé koláče připravovány čerstvě přímo na místě, kde je můžete každou sobotu od 8 do 11 koupit.

To zní moc zajímavě, ale neznamená to, že jsou vaše výrobky pro většinu lidí cenově nedostupné?

Myslím, že ne. Mé ceny pochopitelně patří spíše mezi ty vyšší, ale určitě nejsou tak vysoké, aby si většina lidí nemohla dovolit produkty koupit. Spíše jsou to ceny, na něž lidi nejsou zvyklí. Průmyslová výroba a používání všelijakých náhražek a emulgátorů pro zvýšení trvanlivosti umožnily prodávat potraviny za minimální ceny, úplně se tím ale pokřivila zdravá ekonomika gastronomie. Lidé podnikající v gastronomii často velmi tvrdě dřou a uchylují se k různým ústupkům, aby zvládli udržet krok s uměle stlačenými cenami. Cena ale musí být složená ze všech nákladů, což jsou ingredience, práce, provozní náklady podniku a veškeré povinné odvody státu. Není kde slevit.

Osobně preferuji kvalitu nad kvantitou a myslím, že pokud si člověk nemůže dovolit koupit koláček za „vyšší cenu“ každý den, může si ho dopřát jednou za čas s tím, že zná jeho původ a kvalitu.

A na co se mohou vaši zákazníci těšit?

Především na dorty a dezerty na objednávku, dále také pořádám volný prodej čerstvého pečiva bez předchozího objednání pravidelně v sobotu od 8 do 11 hodin. Pro zvláštní příležitosti připravuji speciální akce, například svatomartinské rohlíčky na sv. Martina, cukroví a vánočky na Vánoce, dezerty na Silvestra, dortíky na sv. Valentýna, Velikonoce…

Každý týden je také akce na dezerty, kdy je možné objednat krabičku s menším množstvím zákusků, než obvykle připravuji.

Jak je možné vámi nabízené produkty objednat?

Objednávka je nejlepší prostřednictvím e-mailu anna@buchalova.name, případně telefonicky na čísle +420 730 152 480. Nabídka je k nahlédnutí na Facebooku (Výrobna Anna) nebo na Instagramu (vyrobna_anna), kde rovněž najdete aktuální informace o speciálních akcích a sobotním prodeji čerstvého pečiva. Informace o aktuální nabídce je také vždy napsána na tabuli vedle dveří provozovny.

Pokud mají zákazníci nějaké otázky nebo třeba speciální požadavek, mohou se na mne obrátit. Budu se snažit vyjít jim vstříc.