Přemýšlíte, kam budou chodit vaše děti do školky, či školy? Hledáte pro ně smysluplný vzdělávací program? Přijďte se k nám podívat. Člověka rozvíjíme činorodou prací.
Každý pracovní den k nám na Dvůr Sofie přichází 18 učedníků, 5 až 9 malíčků, jeden rodič (který doprovází děti vlakem a vaří oběd) a zpravidla ještě 1–2 další spolupracovníci. S dětmi začínáme v kruhu společnou písní v 8 hodin ráno na karlštejnském vlakovém nádraží a tamtéž se loučíme v 15 hodin.
Co a jak se učíme
Po příchodu na dvůr sázíme, vaříme si, sklízíme, kácíme stromy, hrabeme, betonujeme, děláme schody a cestičky v sadu, mícháme bylinné směsi, moštujeme, naskladňujeme, procházíme dodací listy a faktury, vedeme sklad, pleteme, filcujeme, šijeme.
Po svačince pak v kulturním bloku žijeme lidským poznáním a uměleckým vyjadřováním – řeč, počítání, hudba, psaní, divadlo, čtení, cizí jazyk, malování aj.
Odpoledne se děti noří do tvořivých her – „betonují“ bunkry, staví lodě, provozují kavárnu. Také dovádí na čerstvém vzduchu. V zimě bobují, v létě lezou po vrbě či skotačí na louce. Prostě někdo rád kutí, jiný jde k ohradě navštívit koně, další pozoruje včely.
Vzděláváme se po celý den
Svět poznáváme po cestě z nádraží i zpět, když pracujeme v sadu, na stavbě, v kuchyni nebo ve skladu (to vše je matematika, fyzika, biologie, chemie aj. v praxi).
Setkáváním s druhými se učíme i ve volné hře a poté v podkrovíčku se věnujeme psaní, hraní na flétnu, počítání, čtení, modelování, malování, angličtině, geometrii, češtině, aritmetice, přírodopisu, vnitřnímu ztišení, práci s intuicí, propojování mozkových hemisfér… A při tom všem nikdy nezapomínáme zpívat.
Náš den s dětmi má tři hlavní části:
- Ranní pracovní blok, 1,5 – 2 hod. (práce, které si žádá běžný život na Dvoře Sofie)
- Dopolední „kulturní“ blok, 1,5 – 3 hod. (objevování lidského poznání a uměleckého vyjadřování)
- Poobědový volný prostor (vlastní aktivita – volná hra či tvorba).
- Malé děti odpoledne spí, nebo oddechují.
Jak spolu*pracujeme s dětmi
Naše práce s dětmi čerpá z waldorfské pedagogiky, ze sedmi svobodných umění, z nových poznatků o srdci, mozku a našich dalších energetických místech, ze starých ověřených metod vnitřní práce a hlavně z našeho denního života s přírodou a dětmi samotnými.
Pracujeme s nimi jak na objevování a porozumění světu okolo nás, tak především na poznání a uchopení sebe sama – svého těla, svých emocí, svého způsobu myšlení a svých darů. Jako vnitřní kompas je učíme znovu používat jejich vlastní intuici, kterou rozvíjíme cvičeními a pak ji ověřujeme v různých oblastech každý den.
K tomu všemu nám pomáhá každodenní smysluplná práce a činnosti spojené s životem na Dvoře Sofie. Ty jsou, vedle příběhů, také důležitým aspektem pro pěstování a rozvoj ctností, které pak mají významný vliv na vnímání a poznávání, ale také na kvalitu dalšího rozvoje a života člověka.
Rozšíření vlastního vědomí, vybudování bohaté citové a morální základny, spolu se schopností aktivně konat, vnímáme jako předpoklad pro zdravého, svobodného, odvážného a moudrého Člověka.
Ostrov dětství
Dětem jsme dali tichý, ale vážně míněný příslib, že na tomto místě budeme utvářet a chránit ostrov dětství.
Místo, kde dítě může zůstat dítětem tak dlouho, jak to bude potřebovat.
Kde nejsou předčasně odčerpávány nebo zničeny jeho síly. Tato cennost, dlouhé a šťastné dětství, pak může být základem pro to, aby si děti dokázaly uvědomit své schopnosti, a hlavně, aby je nepřestaly používat. Děti je běžně mají, avšak při velkém tlaku, kterému jsou dnes často vystavovány, je většinou zatlačí do pozadí či na ně úplně zapomenou.
Tato možnost „být co nejdéle dítětem“ je tak základem pro jejich dlouhodobé fyzické i duševní zdraví.
Pokud máte zájem nahlédnout, jak to u nás chodí, kontaktujte nás:
info@dvursofie.cz
www.dvursofie.cz