V současné době, kdy se podnikatelé a obchodníci snaží nabídnout zákazníkovi co nejvíce zboží nebo co nejlepší službu, je vždy důležitou otázkou pořizovací cena.S každým počátkem nového roku je po několik posledních let spojena „tradiční“ nabídka výrazných slev. To, co se obchodníkům, a zejména řetězcům nepovedlo prodat v předvánočním čase, poskytují nyní výhodněji. Tím do svých provozoven lákají zákazníky, kteří většinou nakoupí i mnoho dalších věcí, jež vůbec nepotřebují.
Je to již takový český folklor, kdy spousta koupěchtivých lidí čeká na velké lednové snížení cen a vyráží do ulic a obchodních center využít novoroční výprodeje. Vzhledem k obrovské konkurenci mezi prodejci a převisu nabídky nad poptávkou začali někteří obchodníci s výprodeji těsně před Vánoci nebo během vánočních svátků. Snaží se tak předběhnout konkurenci, nalákat a ulovit zákazníka co nejdříve.
Zlevněné zboží obchodníci samozřejmě nabízejí v omezené míře po celý rok. V super- a hypermarketech najdeme koutky typu: zboží se slevou, výhodná nabídka, snížené nebo škrtnuté ceny, výprodeje apod. Kouzelné slovíčko „Akce“ nás neustále atakuje, takže nekoupit vlastně znamená „zmeškat“ jedinečnou šanci mít zboží za výhodnou cenu, a tím ušetřit.
Mnoho zákazníků pak s myšlenkou „nekup to, když je to tak levné“, plní nákupní košíky věcmi, jež by jednoduše mohli postrádat nebo minimálně nahradit jinou, mnohdy lepší variantou. Na našem trhu však najdeme i obchody, které mají pouze produkty ve slevě, tzv. outlety. V nich se prodává převážně značkové zboží z minulých sezon nebo věci, které již v běžných obchodních sítích nenajdeme nebo jsou z jiných důvodů významně zlevněné.
(mn)

