Rodí se budoucí podoba centra Radotína

Jednání zástupců radnice a investora projektu Centrum Radotín. Foto: MČ Praha 16

O novém středu Radotína se mluví již desítky let, prakticky od demolice staré cementárny a dalších průmyslových objektů v 60. letech minulého století. V poslední dekádě se tzv. ledy hnuly.

Etapa označená jako „A“ (tj. za ulicí Na Betonce) je již dokončená a zkolaudovaná. Proto nyní probíhají intenzívní jednání zástupců samosprávy s investorem o podobě etap „B“ a „C“, tedy nejcennější oblasti na náměstí Osvoboditelů.

Vedení Městské části Praha 16 nechce udělat chybu ani vycházet jen ze subjektivních představ jednotlivců, proto byly v průběhu posledních měsíců připravovány, opakovaně připomínkovány a po projednání všemi radními investorovi předány aktualizované podmínky k budoucí zástavbě, jakési místní regulativy.

Vše je taktéž opakovaně konzultováno s nezávislým odborníkem – Ing. arch. Petrem Hlaváčkem, bývalým ředitelem Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy a uznávaným odborníkem přednášejícím na Fakultě architektury ČVUT, který byl radotínským starostou Mgr. Karlem Hanzlíkem vyzván ke spolupráci. „Pan architekt Hlaváček při společných jednáních s investorem plní úspěšně svoji roli a vystupuje jako jasná autorita hájící zájmy městské části,“ přibližuje průběh probíhajících rozhovorů starosta Hanzlík. „Jeho intenzivní zapojení jako poradce či oponenta při jednání se zástupci developera je pro celý projekt velkým přínosem.“

Radnice požaduje, aby součástí řešeného prostoru, tj. lokality mezi ulicí Na Betonce, Radotínským potokem a stávajícím „obchodním centrem Berounka“ bylo například přijatelně velké náměstí, nová budova úřadu, v níž by byly všechny agendy na jednom místě, aby prostor počítal nejen s bytovými objekty, ale též s obchodní třídou. Klíčová je pak otázka dopravy, kde se zvažuje několik řešení z hlediska obslužnosti, jednosměrných ulic, zamezení živelného průjezdu územím či o podobě nového přemostění u světelné křižovatky „U koruny“.

Neméně významná je problematika dopravy v klidu, tedy parkování. To totiž musí být v dostatečné kapacitě zajištěno nejen pro nové obyvatele Radotína či nové obchůdky, ale také pro stávající obchodní kapacity (vč. supermarketu Albert, pošty či drogerie Teta) či obyvatele „nového sídliště“ (pro něž nedostačují stávající a nedávno rozšířená parkoviště podél ulic Prvomájová a Na Betonce). Radnice rovněž požaduje, aby nové parkování bylo v první řadě směřováno pod terén (pod budoucí budovy), tedy do kapacitních podzemních garáží, aby na povrchu mohlo být co nejvíce ploch využito pro oku lahodící veřejný prostor.

Díky jednáním vedení městské části se správcem železniční trati (SŽDC) se podařilo vyjednat výstavbu protihlukových stěn podél trati v rámci plánovaného koridoru. To umožňuje jiné situování a členění budoucích objektů, které byly dosud svázané výškově i dispozicí (budoucí byty otočené „zády“ k trati). Se zajímavými protinávrhy řešení hmot přišel i zmiňovaný architekt Hlaváček.

Dialog mezi radnicí, architekty, investorem a zhotovitelem pokračuje bez přerušení i během letních prázdnin.

(red)