Muzea jsou úžasná záležitost. A v případě Trabant muzea se dostanete i do jiné doby. Legendární vozidla socialistické éry se totiž už dvacet pět let nevyrábějí. Pojďte se s námi na některé podívat.
Nejmladší motoristické muzeum v naší republice bylo otevřeno letos 30. dubna, v den 25. výročí ukončení výroby trabantů ve východoněmeckém městě Cvikov. Majiteli muzea jsou Alena a Martin Huclovi, kteří expozici připravovali více než tři roky.
„Trabanty mě provázejí celý život. Maminka Helena Huclová jezdila v trabantech závody, spolu s vynikajícím závodníkem Viktorem Mrázem založila před více než padesáti lety Autosportklub Praha. Oba závodníci mají v muzeu také své významné místo,“ říká Martin Hucl. Podle něj bylo velmi náročné dát celé muzeum dohromady. A není divu, už jen umístit všechna auta do prvního patra dalo určitě zabrat.
Co v muzeu uvidíte?
Námaha se vyplatila, expozice je velmi zajímavá, což zjistíte už při vstupu do prvního patra. Hned na schodech můžete zhlédnout film o výrobě trabantů i o tom, jak jejich muzeum vznikalo. Nahoře v úzké chodbě pak uvidíte prosklené vitríny s velkým množstvím předmětů týkajících se tématu trabant. A pak už se můžete kochat samotnými auty…
Muzeum představuje kompletní historii výroby vozů značky Trabant. Najdete tu předchůdce Trabantu AWZ P 70 z roku 1954, Trabant 600 a 601 i nejnovější čtyřtaktní Trabant 1,1. Ten se vyráběl pouze dva roky, pak automobilku koupil Volkswagen a výrobu trabantů ukončil. Všechny exponáty jsou v původním stavu, i vojenský Trabant Kübel, který společně s vojáky hlídá Brandenburskou bránu v Berlíně před vpádem nepřátelských imperialistických vojsk.
Pro dospělé i děti
Kromě toho si tu můžete prohlédnout dobovou garáž se závodním trabantem a opravářem ležícím pod autem nebo si zkusit sednout za volant a ručně si zařadit a zatočit volantem. Zajímavý je také řez motorem nebo potřeby pro kempování, které se v trabantech vozily na výlet. Vše je propracované do nejmenších detailů, veškeré předměty pocházejí z éry trabantů včetně zápalek nebo plechovek od olejů. Vystavené jsou tu i předměty denní potřeby z NDR. „Prostě každému se tady rozzáří oči nad něčím, co doma míval, běžně užíval a dnes už na to jen rád s nostalgií vzpomíná,“ dodává Martin Hucl.
Malí návštěvníci pak mohou závodit s trabanty na závodní dráze nebo si pustit model vláčků, které převážejí nové trabanty.
Trocha nostalgie
V Trabant muzeu na vás dýchne úžasná atmosféra starých časů, které dnešní děti nikdy nezažily. A tak nejen pro pamětníky a bývalé či současné majitele těchto aut, ale možná právě pro mladou generaci bude muzeum zajímavé a přínosné.
Každopádně Trabant muzeum je skvělý výlet do historie. Zajděte se tam podívat, určitě nebudete litovat.
Pár zajímavostí
- Trabant se začal vyrábět 7. listopadu 1957? Nultá série vznikla v den 40. výročí VŘSR, to se vůz ale ještě nejmenoval Trabant, nýbrž P50. Sériová výroba trabantů začala 10. července 1958.
- Trabanty se vyráběly z bavlny? Bakelitová karoserie (syntetická pryskyřice) se plnila odpadní bavlnou z Ruska. Důvodem byl hlavně nedostatek plechu v padesátých letech.
- Trabanty také rezaví? Říkalo se, že trabant netrápí koroze, což není tak úplně pravda. Bakelitová karoserie nerezaví, ovšem například díly v podvozku jsou ocelové, a tak se jich koroze také týká, jen to není vidět.
- Celkem bylo vyrobeno 3 096 099 trabantů během 33 let? V Československu byly trabanty velmi oblíbené, ještě dnes jich tu je 21 tisíc.
- Objekt, ve kterém sídlí Trabant muzeum, vybudoval Autosportklub Praha? V minulosti to byl klub s největším počtem činných závodních jezdců v Československu.
Otevírací doba Trabant muzea
- 1. října – 30. dubna 9 – 17 hodin
- 1. května – 30. září 9 – 18 hodin
Vstupné
- Dospělý 99 Kč
- Dítě 49 Kč
- Rodina (2 dospělí + děti do 15 let) 199 Kč
- Důchodce 69 Kč
- Parkování v areálu muzea zdarma
Adresa muzea
- Plzeňská 215 b, Praha 5 Motol (v budově STK Motol – velká oranžová budova)
- tel.: 725 555 149 (od 9 do 18 hodin)
- Tramvaj č. 9 a č. 10 – zastávka Hotel Golf
Lucie Hochmalová