Železniční tunel dostává reálné obrysy, Poberouní se uleví

Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha

DOLNÍ BEROUNKA – Dovedete si představit, že všechny vlaky na trati z Prahy do Berouna opravdu pojedou a nebudou mít zpoždění? Nyní to moc realisticky nevypadá, ale zdá se, že bychom se toho mohli dočkat zhruba za dvacet let.

Tou dobou už by totiž měla být v provozu nová vysokorychlostní trať z Prahy do Berouna, po které budou jezdit rychlíky a mezinárodní a nákladní vlaky. Ve stávající trase číslo 171, která vede údolím Berounky, tak bude jezdit pouze osobní příměstská doprava. Díky tomu by mohlo jezdit více spojů bez výrazných zpoždění.

Stavba tunelu, jenž bude tvořit převážnou část nové trati z pražského Smíchova do Berouna, by měla začít v roce 2028 a potrvá deset let. Takzvaný Tachlovický tunel bude dlouhý 24,7 kilometru (celá trať pak 30,7 kilometru) a měl by stát 50 miliard korun. Nová dvoukolejná trať začne na upraveném výjezdu ze stanice Praha – Smíchov, do tunelu budou vlaky zajíždět u Barrandova a na povrch se znovu dostanou v Berouně, kde se vybuduje nová mostní estakáda přes údolí Berounky. Celá cesta z Prahy do Berouna při rychlosti až 200 kilometrů za hodinu bude prý trvat pouze jedenáct minut.

O tunelu se mluví již velmi dlouho, ale teprve před třemi lety Správa železnic projekt oživila a od loňského října se zpracovává dokumentace pro územní rozhodnutí včetně dokumentace posouzení vlivu na životní prostředí. „Na straně investora na projektu spolupracuje i Česká geologická služba. Projekt je technicky unikátní, dokončení této fáze projektové přípravy předpokládáme v polovině roku 2024,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Zdroj: s využitím webu zdopravy.cz