Obujte si pevné boty a pojďte na Babku a k Jezírku

Brdy Ilustrační foto: Lucie Hochmalová

DOLNÍ BEROUNKA, BEROUNSKO – Brdy jsou malým rájem pro všechny milovníky pěší turistiky. Ať už se vydáte kamkoliv, vždy narazíte na zajímavé místo obklopené přírodou. Dnes vás zveme na trochu náročnější pěší túru z Řevnic do Haloun. Vede po modré turistické cestě kolem Babky a Jezírka a měří šest kilometrů.

Výlet začíná v Řevnicích u rozcestníku Řevnický les. Najdete ho nad volejbalovým hřištěm cestou k Lesnímu divadlu. Vede od něj modrá turistická trasa směrem do Brd. Začátek je poměrně náročný. Půjdete stále do kopce (až k Babce), minete Lesní divadlo a po dalších několika stech metrech přejdete hlavní silnici. Pak už vás čeká jen lesní pěšina a příroda.

Zhruba po kilometru narazíte na další rozcestník nazvaný Pod Strážným. Odtud zamíříte přes potok ve směru na Babku, kde je začátek prudšího stoupání. Cesta je dobře značená, a když se budete držet modrých značek, nezabloudíte. Od následujícího rozcestníku s názvem Babka pak po kamenité cestě dojdete na vrchol stejnojmenné hory vysoké 505 m. n. m., je to už asi jen 400 metrů. Z vrcholu uvidíte nejen okolní krajinu, ale i Prahu. Doporučujeme využít pěknějších dnů, za deště a vlhka je cesta po kamenech téměř neschůdná.

Kříže pro trampy a Jezírko
Nyní máte za sebou dva kilometry. Modrá cesta ovšem vede dál. Můžete pokračovat rovnou k Jezírku, ale pokud máte dost času, udělejte si zhruba po 500 metrech nad Babkou odbočku doprava do lesa směrem na hradiště Pišťák (neboli Malou Babku). Dříve tu žili Keltové, v jejich tradici pokračují i dnešní trampové. Často zde přespávají. Vybudovali také Osadu vzpomínek s mohylami a kříži, které připomínají jejich zesnulé kamarády.

Po návratu na modrou půjdete až k rozcestníku Pod Jezírkem, kde se k vám na chvíli připojí žlutá turistická trasa. A pak už je to jen kousek k samotnému lomu, zvanému Jezírko. Kotlina s vodní plochou v Letovské skále ukrývá El Paso, nejstarší brdskou trampskou osadu, založenou před sto lety. Ideální je zůstat na skále a podívat se na vodu shora od pomníčku, protože majitele chat u Jezírka by návštěvy davů turistů asi moc nepotěšily.

Můžete se také zastavit u pomníčku postaveného v lese nad Jezírkem. Připomíná tragickou událost z prvního dne roku 1918, kdy zde byl při novoročním honu zastřelen obecní hajný zdejších lesů Jan Maršálek z Haloun.

Od Jezírka se vraťte stejnou cestou do Řevnic, nebo pokračujte po modré do Haloun, což jsou poslední dva kilometry, navíc jen z kopce. V Halounech rozhodně stojí za návštěvu hospoda U Zrzavého paviána.

Z Haloun do Řevnic využijte autobus, nebo si zkraťte cestu po zelené turistické značce, čekají vás už jen čtyři kilometry bez velkých kopců.

Zajímavosti

• Turistická trasa z Řevnic přes Babku až na Skalku je historicky třetí vyznačenou trasou Klubu českých turistů (KČT). Vznikla 18. července 1889 a byla zároveň první v Brdech.
  • Na Babce stával od konce 19. století vyhlídkový pavilon, postavený Okrašlovacím spolkem z Řevnic. Později se rozpadl a už nikdy nebyl obnoven.
  • Brdské hřebeny nad Řevnicemi jsou tvořeny tvrdým, ale křehkým kamenem, který geologové po celém světě nazývají řevnický křemenec. Vyvážel se hlavně do Prahy, takže ještě dnes můžeme vidět na Starém Městě kočičí hlavy z řevnických lomů.

Náš tip se soutěží!

Budete-li mít dost času, udělejte si zastávku také v Dobřichovicích a zkuste únikovou šifrovací hru na vodě. Cesta na kánoích po Berounce začíná v dobřichovickém kempu a zavede vás za Malou říční pannou. Trvá 2,5 až 3 hodiny.

SOUTĚŽ! Získejte voucher na únikovou hru. Využít ho může skupina maximálně devíti osob (tři lodě pro 2 až 3 osoby) do konce září. Vhodný termín si výherce vybere po obdržení poukazu na webu provozovatele v rezervačním systému.

Otázka: Jakou barvu má turistická značka, která vede kolem lomů Kanada a Mexiko? Odpověď najdete na webu iDobnet.cz, v rubrice Volný čas v článku Pěší túra kolem lomů až na Karlštejn. Odpovědi posílejte do konce července na e-mail soutez@dobnet.cz.  Výhru získá odpověď, která přijde jako 15. v pořadí.