Všichni občas musíme někam jet, většina z nás každý den do školy nebo do práce.
Používáme auta, vlaky, autobusy i kola. A jak cestujeme nejčastěji?
Podle malého redakčního průzkumu nejvíc využíváme vlak. Ten také v našem regionu jezdí nejčastěji ze všech dopravních prostředků . Největší část lidí cestuje na trase Zadní Třebaň – Praha, méně využívaný je úsek Zadní Třebaň – Beroun a jen několikrát za den lokální trať ze Zadní Třebaně do Lochovic. Ta slouží víceméně jako spoj na další vlaky, převážně do Prahy.
Autobusy pak používají hlavně školáci, nejvíc obsazené jsou spoje z Řevnic do Dobřichovic a na Mořinu a z Řevnic do Svinař, hodně lidí jezdí také z Dobřichovic směrem na Všenory a z Černošic do okolních obcí, kde nevede železnice. A jsou i takoví, kteří denně sedají do auta.
Jak se po regionu dopravují někteří naši obyvatelé, si můžete přečíst v následující anketě.
Jak nejčastěji cestujete? Vlakem, autem, autobusem, na kole, nebo pěšky?
Jak podle vás funguje železniční doprava na trati Praha – Beroun?
A co byste zlepšili?
Petra, Zadní Třebaň: Já nejčastěji cestuji autem, protože máme čtyři děti, dvě z toho dost malé, a jakékoli jiné cestování by pro mě bylo náročné (dovážení na kroužky, přesuny a vyzvedávání dětí ze školy, školky). Jinak na výlety jezdíme třeba lokálkou (vlakem) a opravdu rádi chodíme pěšky přírodou, v létě vyrážíme na kola.
Zkušenosti s vlakem v posledních letech nemám, ale podle toho, co čtu a slyším, mám pocit, že spíše nefunguje, výluky a zpoždění jsou dost časté. Člověk pak má problém dodržet například termín schůzky v zaměstnání.
Na silnicích bych více dbala na dostatečné označení pohybu dětí u komunikace či upozornění na přechody. Dobře fungovaly retardéry, ty na řidiče platily, donutily je zpomalit.
Martina, Řevnice: Krátké vzdálenosti se snažím zdolat pěšky nebo na kole (tj. po Řevnicích). Místně mimo Řevnice jezdím autem, do Prahy vlakem (autem po Praze mi vadí přílišný stres a parkování). Pokud jedeme celá rodina, tak autem, vlak je pro pětičlennou rodinu dražší než auto.
Trať Praha – Beroun je bezva, jezdí tu hezké vlaky a jezdí často.
Zlepšila bych Smíchovské nádraží, tam nerada pouštím děti samotné.
Štěpánka, Řevnice: Pokud jde o cesty do Prahy, volím převážně vlak. Je to pohodlné a rychlé, když není kalamita. Jezdit autem se to nevyplatí. Vlakem cestujeme i na zápasy házené, protože dětí hraje hodně, ale do aut se jich moc nevejde. Většina jezdí v autosedačkách.
Trať Praha – Beroun má dostatečné množství spojů, vlaky se také modernizují. Když si vzpomenu, že dříve jel jeden vlak za hodinu, dnešní jízdní řád je luxus. Jen by to chtělo doladit parkování na nádraží v Řevnicích, protože tam končí dost spojů a lidé z okolních obcí se jinak než autem k vlaku nedostanou. Jak je možné, že v Dobřichovicích byl tento problém dávno vyřešen?
Petr, Zadní Třebaň: Do Prahy a Berouna cestujeme hlavně vlakem. Podle mě tato trať funguje velmi dobře a jsme s ní spokojeni. Co se týče dopravy na kole a pěšky, nejvíc postrádáme cyklostezku na úsecích Zadní Třebaň – Řevnice (tady chybí i chodník) a Hlásná Třebaň – Srbsko. Tím myslím, aby cyklostezka byla fyzicky oddělená od silnice. Za současného stavu je to o strach, hlavně v Řevnicích u bývalých sběrných surovin.
Petr, Dobřichovice: Do zaměstnání do Prahy jezdím zásadně vlakem na hlavní nádraží téměř denně. Je to nejrychlejší způsob, jak se dostat do centra Prahy bez starostí s parkováním.
Domnívám se, že železniční doprava na této trati funguje celkem dobře, jsem spokojen i s 15minutovým intervalem ve špičkách.
V soupravách CityElefant je naprosto zbytečná 1. třída, její zrušení by přispělo k pohodlí cestujících, kteří by tak využili i další prostor vlaku.
Obyvatelka Zadní Třebaně: Nejčastěji cestujeme vlakem a autem.
Pokud není zpoždění, železniční doprava funguje dobře. Zpoždění chápu v případě nepřízně počasí a podobně, ale vynechání vlaku v pracovní den ráno z důvodu „obratu soupravy“ považuji za špatný vtip.
Zlepšení? Třeba po povodních byly podchody v Třebani i v Řevnicích dlouho zatopené a lidé chodili přes koleje, aniž by se kdokoli staral o jejich bezpečnost…
Květa: Nejvíc cestuji autem nebo na kole.
Vlak používají z naší rodiny děti k dopravě do školy.
Prodloužila bych vlaková spojení, která končí v Řevnicích, až do Zadní Třebaně.
Martin, Řevnice: U mne je auto na prvním místě, vlakem jezdím jen občas. Na kole jen sportovně.
Na vlak si nemůžu stěžovat. Možná že by mohl být navíc ještě jeden spoj po půlnoci (kolem 2. hodiny ranní).
Na nádraží by měla být možnost zamknout kolo. Ne kvůli mně, ale ostatní to říkají.
Olga, Dobřichovice: Nejčastěji jezdím vlakem, denně do Prahy. Doprava na naší trati je myslím dobrá a většinou jede na čas. To, že občas je výluka, je pochopitelné – nehoda nebo oprava. Pro pamětníka časů minulých takzvaná „Havaj”. Co zlepšit? Nic mě nenapadá, jsem spokojená. Vypadá to, že kopu za železnici, že?
Roman, Černošice: Cestuji každý den vlakem tam a zpět, občas na kole, a když mají dráhy výpadek, tak autem. Osobní doprava, dle mého názoru, funguje jakžtakž v normě, jen je, obzvláště ve špičce, poddimenzovaná. A když už se něco semele, měly by se k tomu dráhy postavit čelem. Jenže ony vědí, že většina má předplacené služby a že na téhle trati lidé v podstatě nemají jinou šanci než počkat na vlak, .
ČD jsou tady stát ve státě, což je všude kolem nás vidět, a když mluvím se známým, který tam dělá, jen se mi to potvrzuje…
Honza, Zadní Třebaň: Autem, vlakem jednou až dvakrát za měsíc, děti denně. Trať funguje dobře, zlepšil bych čistotu nádraží v Zadní Třebani a zdejší WC.
Alena, Řevnice: Já chodím do práce pěšky. Trať Praha – Beroun využívám, kdykoli je to třeba, vím, že si ostatní stěžují na častá zpoždění, ale já to při svých občasných cestách nepociťuji.
Lucie Paličková