Jak to vypadá, když si letci otevřou supermarket?

Vavrovi_supermarketSupermarket U Vávrů, který sídlí Na Vráži, „přežil“ nárůst konkurence síťových supermarketů. Prostředí působí příjemně a výborná je i péče o zákazníky. Možná vás překvapí, že se tu o vás starají bývalí letci. A vypadá to, že jsou v oboru prodeje potravin úspěšní. Jak se jim v lokálních podmínkách daří? Nejen o supermarketu a podnikání kolem potravin jsem si povídala se Zdeňkem Vávrou, provozním ředitelem. Zatímco jsme hovořili, nejstarší majitel obchodu pan Jindřich Vávra (83) se u vedlejšího stolu věnoval účetnictví. Rodinný podnik, jak se patří.

Jak dlouho už máte supermarket s potravinami?
Otec začal pracovat pro Jednotu jako skladník. V roce 1991, když se v první vlně privatizace Jednota Praha-západ zbavovala několika objektů, se rozhodl, že tento obchod zakoupí. Roku 1995 nám pak ohlásil, že pokud se nenajde nikdo z rodiny, kdo by mu pomohl, bude muset obchod prodat. Rozhodl jsem se tedy opustit své místo na ministerstvu a začít mu pomáhat.

A jaké bylo vaše původní povolání?
Stejně jako ostatní členové naší rodiny jsem pracoval v oboru letectví. Maminka i tatínek pilotovali, já s bratrem jsme letečtí inženýři-technici. Švagr, který s námi nyní také pracuje, je rovněž bývalý letecký technik.

To je značná změna, přejít do oblasti obchodu s potravinami.
Ano, začal jsem se zase učit. Slovo pokora je v dnešní době poněkud zprofanované, ale bylo to hodně o ní. Byť jsem předtím zastával docela vysokou funkci a měl jsem za sebou studia letectví, tady jsem se učil od táty i od prodavaček úplně od začátku.

Nechybí vám vaše původní profese?
Mohu říci, že ani ne. Upřímně řečeno, jsem se v provozování supermarketu našel. Ve škole nám na hodinách strategie říkali, že se vždycky na začátku máme ptát, co daná věc komu přinese. Teprve když si na to umíme odpovědět, můžeme jít dál. Tuto poučku používám i v obchodování. Přemýšlím nad změnami z dlouhodobého hlediska. Jednorázové akce vydělají peníze hned, ale my si budujeme vztahy se zákazníky a na tom je potřeba pracovat neustále.

Čím je váš obchod podle vás specifický?
Snažíme se naše služby neustále vylepšovat a jít s trendy moderní doby. I když se samozřejmě na našem podnikání projevila krize i nárůst počtu velkých supermarketů v okolí. Naše tržby za tu dobu poklesly. My ale stále věříme, že dokážeme zákazníkům nabízet něco navíc. Můžeme dělat prozákaznická rozhodnutí v kontaktu přímo s nakupujícími, a ne tak, jako je to u velkých sítí, kde přichází rozhodnutí shora, od lidí často zákazníkům vzdálených. Samozřejmě, že to má své výhody i nevýhody. Troufám si ale říci, že my jsme zákazníkům o něco blíže.

Mluvíte o zákaznících. Co na vás nejvíc oceňují?
Určitě se snažíme nabízet kvalitní potraviny. V případě pečiva často děláme výběrová řízení, pečivo testujeme a nabízíme podle nás to nejlepší lokálně dostupné. Pečivo je pro lidi důležité, protože je nakupují denně. Dále jsou to například uzeniny. Stavíme na tom, že je nemáme předkrájené, ale krájíme je pro zákazníky přímo na místě. Sice to může třeba v době Vánoc přinášet zákazníkovi menší komfort, protože si na krájení počká, ale zase má tu výhodu, že vše dostane čerstvé. Zařadili jsme rovněž bio potraviny, a to kolem dvou tisíc druhů. Pracujeme na rozšíření sortimentu bezlepkových, farmářských a dalších potravin.

Jak konkrétně u bezlepkových a farmářských produktů svou nabídku rozšiřujete?
U obou je to běh na delší trať. U farmářských stále hledáme nové potraviny, které nakupujícím přineseme, komunikujeme s výrobci. Nabídka je často dost podobná, a tak neustále pátráme po nových dodavatelích. S bezlepkovými produkty bývá potíž v jejich obecně vyšší ceně, musíme proto zákazníkům nabízet takové, po nichž je poptávka. Máme vlastní program, jak to zjistit.

Jakým způsobem to zjišťujete?
Zákazníci si u nás mohou vyzvednout některé výrobky zdarma, vyzkoušet je a poté nám sdělit, zda by měli zájem, aby u nás byly k zakoupení.

Zmínil jste konkurenci. Jak se vám daří s rostoucí sítí obchodů v okolí?
V Černošicích jsme asi jediní z „nesíťových“ subjektů, který vytrval tak dlouho. Jsme součástí Družstva Eso Market, otevřeného systému pro spolupráci obchodníků v oboru zejména prodeje potravin. Toto sdružení nám umožňuje nakupovat potraviny levněji nebo tisknout letáky s menšími pořizovacími náklady. Ostatně udržení našeho podnikání spočívá v neustálém prověřování nutných vynaložených nákladů. Byť to není jednoduché, těší nás, že se nám daří naši firmu rozvíjet i v současné složité situaci.

Jak to celé začalo
Jindřich Vávra původně pracoval jako vyšší úředník operačního oddělení letectva. V době, kdy mohl nastoupit do důchodu, konzultoval s lékařem bolest v kolenou. Lékař mu sdělil, že je způsobena sedavým zaměstnáním, a poradil mu, aby se začal hýbat. Pan Vávra to vyřešil poněkud svérázně. Opustil obor letectví a nechal se zaměstnat jako skladník v černošické Jednotě. Tak vzniklo „podhoubí“ pro pozdější založení supermarketu.

Text a foto: Lucie Hejbalová